Ulike kostholdsretninger

KOSTHOLDS-FILOSOFIER

                                                                  LAVKARBO

Lavkarbo er det man kan kalle en paraplyfortegnelse. Inn under denne kommer mange ulike filosofier, f.eks Atkins, generell lavkarbo, ketolyse, Dr.Lindberg, Eurodiett, South Beach også videre. Det er altså mange ulike retninger under denne fortegnelsen «Lavkarbo». I korte trekk, så er mange av disse ganske like, men den største forskjellen er antall gram karbohydrater man kan innta i løpet av en dag. Noen tillater 15 gram, mens andre kan tillate rundt 70-80 gram. Så her er det litt variasjoner. Noen av disse kostholdene opererer med ulike faser. Det vil si at i begynnelsen er lovlig mengde karbo meget begrenset, men at man etter hvert kan øke på. Noen har det litt strengere jo flere kilo man ønsker å ta av osv. Det er altså mange likheter, men også noen forskjeller.

 Kort fortalt, så går dette kostholdet altså ut på å spise veldig begrensa av karbo. Det eneste man til å begynne med trenger å tenke på, er antall gram karbohydrater man får i seg pr dag. Du trenger ikke regne på kalorier, altså! Her kommer dermed også det jeg sier om å legge seg til en ny måte å tenke på, inn i bildet. Har du, som jeg, vært på utallige lavkalori dietter opp gjennom årene, så blir dette en overgang. På dette kostholdet kan man nemlig spise seterrømme, fete oster, oljer, smør og fløte. Dvs, fett er en viktig del av kosten fra nå av. Det har vært veldig fy-fy på lavkalori, men nå må du tenke at dette er ting du kan spise. Og ikke minst bør spise. Får du i deg nok fett, sørger det for at du holder deg mett lengre. Men, vi kan komme tilbake til det.

Fordi du ikke spiser karbohydrater som trigger insulinutskillelse, legger du ikke på deg, men går ned i vekt om kroppen trenger det!

Det første du nå må konsentrere deg om, er som sagt karbohydrater. Hvor mye vekt du ønsker å gå ned, avgjør hvor mange gram karbo du kan innta per dag.

Har du mye overvekt/fedme, så vil jeg anbefale at du følger en diett som heter ketolyse. Dette kalles en diett, da den ikke er ment som noe man skal følge resten av livet. Dog vet jeg om mange som har gått på ketolyse over flere år.

Den er altså i utgangspunktet ment som et «spark bak». De aller fleste går ned ganske raskt ved å følge et ketogent kosthold. Men, det er viktig å huske at vi alle er forskjellige, så også her vil resultatene være ulike. Jeg selv spiser ketogent. Når man spiser minimalt med karbo kommer han i ketose. Les mer om ketose under.

Det er imidlertid også viktig å informere om at mange opplever en tretthet, kvalme og uvelhet de første dagene etter de har lagt om kostholdet. Dette er normalt, det er rett og slett bare kroppen som vender seg til den nye tilstanden. Det avtar etter noen dager. Noen vil kanskje oppleve at det vil henge ved opptil en uke. Men som sagt, det vil gi seg! Det gjelder bare å komme seg over den kneika, så er det greit. Samtidig nevner jeg at mange merker økt energinivå etter den første uka og de kjenner seg raskt i bedre form.

 

                                                                     LAVKARBO/HØYFETT

«Mye fett, proteiner fra dyreriket, og lite karbo.

Denne retningen peker mot tradisjoner, gammel erfaring og kalles med et samlenavn for steinaldredietter. Vi vet at de fleste naturfolk som har utmerket helse, lite sykdommer og et naturnært liv, setter sammen kosten med stor vekt på fett, innmat, nøtter, ville planter og urter, og har ofte ikke mer enn et par måltider om dagen. Når du spiser mye fett, og en del protein, sammen med grønnsaker, og går kraftig ned på mengden lettopptagelige karbohydrater, innvirker det positivt på mange hormoner. Fett demper søtsug, gir energi som ikke innvirker på blodsukkeret, og protein gir råmateriale til alle slags prosesser i kroppen. Grønnsaker som vokser over jorden gir få gram karbohydrater, og mange nyttige småstoffer. Her er det ikke nødvendig å telle kalorier, og ikke nødvendig å føle seg sulten eller sugen. Ved insulinresistens og diabetes er dette et svært nyttig kostopplegg, da det radikalt minsker problemene med administrering av insulintilskudd

Ernæringsrådgiver Karin Hvoslef har for øvrig følgende filosofi:

 «Karbohydrater og fett, gjør deg søtsugen og trett

Protein og fett, gjøre deg lenge mett, og du føler deg lett».

                                                                LAVKALORI

Dette er altså den mest «tradisjonelle» måten å gå ned i vekt på. Man teller kalorier, og skal i utg.pkt få i seg lite av dem. Dermed er fett(som inneholder mest kalorier)noe man bør holde seg unna på et lavkalorikosthold. Sukker er også noe man må styre unna.

Denne kostretningen baserer seg på mye frukt og grønt som f.eks mellommåltider. Spiser man lavkalori, forholder man seg ofte til «fem om dagen»-prinsippet. Det er også lagt mye vekt på å spise små, hyppige måltider i løpet av dagen, dette for å holde forbrenninga oppe. Det mange erfarer når man reduserer kalorimengden, er at man ofte kan kjenne seg sulten.

Et typisk middagsmåltid vil inneholde mye grønnsaker med lavt energiinnhold, og små mengder med kjøtt.

 

Til slutt vil jeg påpeke at en livstilsendring er mye mer enn «bare» en kostendring. Trening er et selvskrevet stikkord når det kommer til en bedre helse, vektreduksjon og et høyere energinivå :-). Og, for å klare å komme seg dit man vil, er også motivasjon noe man må vektlegge underveis!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s