Velg riktig!

Hvilke karbohydrater bør vi spise, og hvilke bør vi styre unna?

En karbohydrat er ikke en karbohydrat, det er litt mer komplisert enn det, det er nemlig stor forskjell på ulike karbohydrater.

De beste kildene til karbohydrater er de som inneholder rikelig med fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Denne typen karbo gir lite stigning i blodsukkeret, og det er noe vi streber etter. Jo mer stabilt blodsukker, jo bedre!

Grønnsaker, nøtter, bær, og fete meieriprodukter er gode eksempler; de inneholder lite karbohydrater.

Frukt, belgfrukter og hele korn inneholder større mengde karbohydrater, men kan spises i moderate mengder.

Selv om du ikke følger et pr definisjon lavkarbokosthold, kan du med hell redusere inntaket av karbohydrater likevel. Felles for alle er at vi ønsker et så stabilt blodsukker som mulig, derfor bør du velge matvarer som gir minst stigning. Eksempler er de groveste brødene med mye rug og hele korn, fullkornspasta og naturris.

Matvarer som kaker, søte drikker, søtsaker, hvit ris, pasta nudler og poteter inneholder mye karbo, og gir stor stigning i blodsukkeret, derfor bør de i utgangspunktet elimineres fra kosten, men i alle fall spises i små mengder, og sjelden.

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s