Bedre føre var

 

Dette kan nok for mange virke som et tema som ikke er så veldig aktuelt…akkurat nå! Men, dette innlegget er om hvordan man kan forebygge beinskjørhet fra en tidlig alder, og dermed blir det jo aktuelt for oss alle!

Over 100.000 nordmenn lider av beinskjørhet per i dag, noe som plasserer oss på verdenstoppen!!

Her kan du lese om hva beinskjørhet er.

Forebygging kan redusere risiko, og alle kan gjøre noe selv, men det er selvsagt ingen 100 % garanti.

Slik forebygger du:

* All vektbærende trening/aktivitet er bra. For eksempel bære handleposer opp trapper, gå tur med tung ryggsekk, og vekttrening.

* Slutt å røyke!

* Store vekttap kan svekke skjelettet. Så, om du skal ned i vekt, ta det gradvis og ikke i et altfor raskt tempo.

* Spis nok kalsium (det styrker skjelettet). Det finner du for eksempel i melk, ost, fiken, brokkoli og bønner.

* Få i deg nok D-vitamin. Dette vitaminet øker nemlig kroppens evne til å oppta kalsium. Det får du fra fisk, tran, og å få nok sol på kroppen. Les mer om vitaminets viktige rolle her.

 

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s