Hvorfor spise kikerter?

Kikerter er svært rike på mange næringsstoffer, blant annet folat, kopper, fosfor, jern, magnesium, molybden og mangan.

* Kikerter er kolesterolsenkende og forebygger derfor, sammen med det høye folatinnholdet, hjertesykdom.

* Grønnsaken gir stabilt blodsukker og forebygger diabetes.

*Kikerter er bra for den sunne tarmfloraen da den virker prebiotisk (grunnet mye vannløselig fiber).

* Jern er viktig for dannelse av blodfargestoff, spesielt for kvinner i fertil alder pga menstruasjon og jertntap.

* Mangan er ekstremt viktig for kroppens eget antioksidantsystem. En kopp kikerter dekker over 80% av dagens behov for mangan.

*Magnesium er viktig for hjertet og for over 200 viktige enzymreaksjoner i kroppen.

For å få i seg tilstrekkelig av disse næringsstoffene, bør man spise 150 gram daglig av enten kikerter, bønner eller linser.

Kikerter kan med fordel erstatte poteter, ris, pasta og brød.

Kikerter gir bare halvparten så høy blodsukkerstigning som kokt potet eller pasta og enda lavere enn ris.

Kikerter gir også stor metthetsfølelse og energi som varer. De har fem ganger så høyt proteininnhold og fire ganger så høyt fiberinnhold som poteter.

Kikerter en også en god proteinkilde, og kan derfor være lurt å spise mye av spesielt om man er vegetarianer.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s