Sammenheng mellom migrene og kosthold

Migrene er en svært alvorlig lidelse, men det er mulig å motvirke den med riktig kosthold.

Vitenskapelige undersøkelser viser at opptil 15-20 % av voksne migrenepasienter har minst èn kostfaktor som utløser anfall.

Typisk problemmat (som kan trigge anfall) er skarpe oster, sjokolade, yoyghurt, kakao, sitrusfrukter, kryddersild, ansjos, alkohol (spesielt rød- og hvitvin), salami, fårepølse, soyasaus og kinamat. Koffeinholdigdrikke som te, kaffe, coca cola og enkelte energidrikker.

Reaksjonen på maten kan komme mange timer etter at du har spist, det kan faktisk komme opptil en dag senere. Så, det er ikke helt enkelt å se sammenhengen.

I tillegg kan jeg nevne at også mangel på magnesium, kalium, enkelte B-vitaminer kan utløse sterke migreneanfall/sterk hodepine.

Det kan også for mye kalsium og kobber gjøre!

Så, om du plages mye med migrene, bør du få sjekket status i blodet(magnesium, kalium, B-vitaminer, kalsium og kobber), samt prøve å eliminere nevnte matvarer en periode for å se om du merker en forbedring!

 

Reklamer

Én tanke på “Sammenheng mellom migrene og kosthold

  1. Tilbaketråkk: Migrene- hvem, hva, hvor? | dinoptimalehelse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s