Stress mindre

I følge American Psychiatric Association er kvinner fra midten av 20 årene til slutten av 30 årene mer utsatt enn menn for å oppleve fysiske og psykiske symptomer på grunn av stress.

Et par enkle tiltak kan hjelpe deg å handtere stress, og redusere stressutløsere i livet ditt.

Ta en daglig time-out.

Slå av tv, pc og telefon. Gjør du det  vil du frigjøre deg for den type distrakjoner, og du gjør det da mulig for deg å roe helt ned.

Ikke ta livet for høytidelig.

Le ofte- studier viser at latter påvirker immunforsvaret i positiv retning, og øker aktiviteten av T-celler, som angriper virus.

Dessuten roer latter ned det sympatiske nervesystemet som gjør at kroppen skiller ut stresshormoner når det er aktivert.

Prøv å finne løsninger.

Det er viktig å understreke at det å gå rundt å bekymre seg over et problem, ikke vil løse det. Derimot vil det nok heller bare føre til mer stress og angst. Snakk med gode venner/familie/kollegaer og be om råd/hjep til å finne en løsning på problemet.

Legg jobben igjen på jobb!

Dersom du har flere bekymringer relatert til jobb, er det svært viktig at du ikke tar disse med deg hjem. Hjemmet skal være et avbrekk fra jobben, og de hører ikke sammen. Det er utfordrende å få til det skille, men øvelse gjør mester!

Finn din egen stressmestring.

For noen er trening en god måte å mestre stress på. Andre kan kjenne roen ved å lytte til musikk, lese en bok, eller å ventilere til noen du stoler på. Du må finne ut hva som funker for deg, og når du har svaret på det må du ta deg tid til å gjennomføre det så ofte som mulig!

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s