Grønnsaker, bær, lavkarbo og sånt :-)

 

 

Veldig mange tror at man må slutte helt å spise frukt/bær og grønt når man skal spise lavkarbo. Og det eksemplet som brukes oftest når man refererer til et lavkarbokosthold er «egg og bacon». Mange sier de ikke tror de kan følge et lavkarbokosthold fordi de vil bli lei av å spise egg og bacon hver dag….

Vel, sånn er det ikke!!!

Faktisk så bør plantekost, spesielt bladgrønnsaker og bær ha en sentral rolle i karboredusert kosthold.

Nå tar jeg ikke utgangspunkt i den strengeste formen for lavkarbo; ketolyse (da skal man kun spise 15-20 gram karbo om dagen), men det kalles også lavkarbo helt opp til ca 150 gram om dagen, så det er det et enormt slingringsmål!

 

Grønnsaker og bær gir deg livsviktige vitaminer og antioksidanter som du ikke får fra andre matvarer.

Her følger noen tips for å inkludere grønnsaker og bær i et lavkarbokosthold.

Bladgrønnsaker
Alle typer grønnsaker som vokser over jorden er ok å spise på et lavkarbokosthold. Ikke bare er de lov, men de er viktig å få i seg. I flere av lavkarbodiettene er bladgrønnsaker selve fundamentet i kostholdet.

Her er en liten oversikt over noen bladgrønnsaker. Tenker du på at du bør ligge på rundt 70 gram karbo (noe jeg mener er ok for de aller fleste!), så kan man spise temmelig store mengder av disse:

Spinat (0,4g karbohydrat/100 g)
Asparges (1,1 g karbohydrat/100 g)
Agurk (1,2 g karbohydrat/100 g)
Artisjokk (1,3 g karbohydrat/100 g)
Stangselleri (1,3 g karbohydrat/100 g)
Bladsalat (1,5 g karbohydrat/100 g)
Tomat (1,7 g karbohydrat/100 g)
Kinakål (1,8 g karbohydrat/100 g)
Brokkoli (1,9 g karbohydrat/100 g)

Aubergine (2,2 g karbohydrater/100g)

Blomkål (2,3 g karbohydrat/100 gressløk)
Sopp (0,3 g karbohydrat/1oo gr)

Lime (0,8 g karbohydrat/100 g
Grønn paprika  (3,3 g karbohydrat/100 )

Spiser du disse regelmessig, får du i deg vitamin A, folat, vitamin C, vitamin K, jern, kalium, kalsium, kostfiber og antioksidanter i massevis. Bra for hele kroppen!

Det er også andre grønnsaker du kan kose deg med når du følger et kosthold med lite karbohydrater, og det er fete grønnsaker som:

Oliven (0,3 g karbohydrat/100 g)
Avokado (0,5 g karbohydrat/100 g)

Her får du rikelig med sunt, umettet fett som er bra for hjertet og faktisk også viktig for å gå ned i vekt. Vi trenger mykt fett for å forbrenne vårt eget fett! I avokadoen finner du også mye vitamin E foryngelses- og fruktbarhetsvitaminet.

 

Frukt og bær
Det gjør seg med litt naturlig søtsmak og friskhet i maten, og frukt og bær inneholder en rekke helsebringende, nyttige og livsviktige stoffer du trenger tilførsel av daglig. Disse sortene er definitivt lavkarbo:

Rabarbra (0,7 g karbohydrat/100 g)
Lime (0,8 g karbohydrat/100 g)
Sitron (2,2 g karbohydrat/100 g)
Bringebær (3,2 g karbohydrat/100 g)

Andre ok alternativer er:

Cantaloupmelon (4,2 g karbohydrat/100 g)
Bjørnebær (6,4 g karbohydrat/100 g)
Jordbær (6,6 g karbohydrat/100 g)

Så, da er det bare å kose seg med dagens tilmålte mengde grønt og bær!!

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s