Kostholdsråd mot migrene

 

Det aller beste for å motvirke bla migrene er å opprettholde et stabilt blodsukker, og det vil altså et karboredusert kosthold sørge for. Det har den enkle forklaring at det er faktisk karbohydratene som har denne innvirkningen på blodsukkeret. Spiser du mye karbo, vil blodsukkeret stige, dermed sier jo logikken at dersom man holder seg borte fra karbohydrater, unngår man at det!

Så, det beste rådet vil være å redusere mengden av karbohydrater i kosten!

 

Her er noen kostholdsråd mot migrene:

1. Spis frokost! Frokost setter fordøyelsen i gang, og du unngår lavt blodsukker før lunsj.

2. Spis ofte! Jevne måltider er viktig for å stabilisere blodsukkeret. Tre-fire timer er passelig tid mellom måltidene. Pass på at du har noe tilgjengelig hvis det kan gå lang tid mellom måltidene.

3. Spis tre hovedmåltider og to mellommåltider hver dag.

4. Spis balanserte måltider! Pass på at måltidene er så balansert som mulig, det vil si at de inneholder både protein fra for eksempel fisk, magert kjøtt, egg, melkeprodukter eller soya, litt fiberrike karbohydrater som grovt brød, grov musli, fullkornspasta eller fullkornsris, grønnsaker og noe sunt fett i form av kaldpressede planteoljer, avokado, oliven eller litt myk margarin.

5. Unngå store måltider med mye karbohydrater. Karbohydratrike måltider som pasta, pannekaker, risgrøt, søte frokostblandinger og store brødmåltider gir store svingninger i blodsukkeret.

6. Spar på sukkeret. Godteri, brus, saft, iste, søte kaker og is gir store svingninger i blodsukkeret. Men en liten «nytelsesbit» er selvfølgelig ikke noe problem.

7. Kosttilskudd kan hjelpe. Resultatene av noen mindre studier tyder på at tilskudd av B-vitaminer og magnesium og kan ha en gunstig effekt, men det trengs fortsatt mer forskning før man vet noe sikkert om dette. Også daglig tilskudd av en multivitamineral og nattlysolje er verdt et forsøk. Alle disse tilskuddene er trygge tilskudd og uten bivirkninger i normale doser.

8. Sørg for nok søvn. Hvis man først har fått et anfall, så kan ikke dette behandles med kosthold, da er det søvn, hvile og medisiner som må til.

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s