Nytt begrep!

Dette er et begrep som #ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius  innførte i et blogginnlegg hun skrev, men som i ettertid har blitt mye brukt som navn på et «nytt» #kosthold.

Her er hva hun skriver om forklaringen på begrepet:

(saken er hentet fra aftenposten.)

Etter å ha observert lavkarbodiettdebatten bestemte jeg meg for å skrive en blogg for å klare opp i noen av de misforståelsene som hersker rundt dette med lavkarbo. I bloggen lanserte jeg begrepet «grovkarbo».

Forvirrende lavkarbodebatt

Det er særlig to ting som ofte glemmes i debatten om karbohydrater. 1. Det er forskjell på karbohydrater. 2. Vi mennesker har forskjellig gener og #livsstil, noe som virker inn på vårt behov for #karbohydrater.

«Raske karbohydrater» fører til en rask blodsukkerstigning, mens «langsomme karbohydrater» gir mindre blodsukkerstigning og et jevnere blodsukker.

Ulempen med å innta for mye mat og drikke som inneholder mye raske karbohydrater, er at det kan gi relativt store blodsukkersvingninger. Dette kan gi dårlig konsentrasjon og prestasjon, økt søtsug, dårlig humør og økt risiko for overspising og vektoppgang. Særlig for dem som i utgangspunktet er disponert for overvekt og diabetes type 2.

Vi er alle forskjellige, både når det gjelder gener og livsstil. Dette vil også ha betydning for hvordan vi bør spise. Mens en som er disponert for overvekt bør begrense inntaket av karbohydrater, spesielt de raske, vil en aktiv og slank idrettsutøver ha behov for mye karbohydrater, også raske. Midt imellom disse to mennesketypene er de fleste av oss andre; vi som har godt av å kutte ned på raske karbohydrater, men som gjerne kan spise mat med langsomme karbohydrater.

Mens raske karbohydrater, i form av sukker og stivelse som vi for eksempel får fra søte drikker, godteri, lyst brød og andre lyse bakevarer er noe mange med fordel kan spise mindre av, er langsomme karbohydrater i form av fiberrik mat som grønnsaker, belgfrukter, nøtter, bær og helkornprodukter noe de fleste av oss bør spise mer av. Denne maten inneholder mye fiber som gir et jevnt blodsukker, god metthetsfølelse og god fordøyelse, og er i tillegg rik på en rekke antioksidanter, vitaminer og mineraler. Har du et kosthold med mye av denne typen matvarer og lite av de raske karbohydratene, har du det jeg kaller et grovkarbokosthold.

Ikke for alle

En del mennesker har godt av å kutte ned på inntaket av karbohydrater både fordi de spiser store mengder i utgangspunktet, og fordi de er genetisk disponert for overvekt og diabetes type 2. Men også for disse menneskene er typen karbohydrater de velger, minst like viktig som det å kutte ned på det totale inntaket av karbohydrater.

For alle de andre som vil ned noen få kilo og/eller få et litt sunnere kosthold, så holder det i massevis å ha et grovkarbokosthold. Vel å merke hvis de samtidig fokuserer på noe helt essensielt, nemlig hvor mye kalorier de forbruker i forhold til hvor mye kalorier de får i seg.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s