Hvordan er de best?

Det er en myte at råkost er sunnere enn kokte grønnsaker. Tomat, brokkoli og gulrot gir mer næring når de er kokt.

De fleste grønnsaker taper noe væske under oppvarming, slik at næringsstoffene blir mer konsentrert i grønnsaken.

I brokkoli øker konsentrasjonen av fiber, betakaroten og kalsium når den kokes. Innholdet av sink, magnesium og kalium er imidlertid høyere i rå brokkoli enn i kokt. Derfor er det lurt å veksle mellom rå og kokte grønnsaker.

Det hele kommer an på om næringsstoffene er vannløselige og fordamper eller blir med ut i kokevannet.

Grønnsakene bør kokes så hele som mulig- kutter man de opp, kan det føre til at viktige næringsstoffer forsvinner i vannet.

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s