Søtpotet

 

Søtpotet

Forskjellige farger på matfatet har en innvirkning på matlysten. Fargene gjør at maten blir mer spennende, men også sunnere. Det er på grunn av at forskjellige farger inneholder ulike helsebringende virkestoffer.

Den guloransje fargen i søtpotet gir betakaroten. Det er et næringsstoff som både er en antioksidant og kan omdannes til vitamin A!

Søtpoteten ligger helt i toppen når deg gjelder innehold av betakaroten. Den er supersunn. Så la deg inspirere av den fargerike søtpoteten, det er bra for deg! Når det kommer til karbohydrater, så er ikke søtpoteten helt ideell i større mengder, da den inneholder ca 17 gram per 100 gram. Men, man kan godt spise litt, selv om man spiser lavkarbo. (Spiser man ketogent, vil ikke søtpotet være noe du bør spise!)

 

Fordi den er søt, erstatter den ikke vanlige poteter, men den kan gjerne stekes sammen med andre grønnsaker. Søtpotet kan stekes i skiver, kokes, bakes osv, så her er det kun kreativiteten som setter begrensinger!

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s